A zene hatásai

Az írás a régi dokumentumok közül került elő, tehát van akinek ismerős lehet, főleg aki ismerte a musicfanatic.hu-t néhány éve. Sajnos már nem létezik az oldal, de ez volt talán a legnépeszerűbb írás, hát megér még egy publikálást.  Íme:

Miképpen hat a zene a hangulatunkra? Mert hat rá és nem is kismértékben. A jó hír hogy ez mérhető is MRI (mágneses rezonancia vizsgálat) segítségével.

 

Petr Janata és kollégái, kísérleteik során arra a következtetésre jutottak hogy a zenei hangzásokat az agy ugyanazon területe dolgozza fel, amelyik az emlékekért és az információgyűjtésért felel, Anne Blood pedig arra jött rá hogy a zene az agyon belül ugyanazt a jutalmazási rendszert aktiválja mint a csokoládé vagy a szex.

Ezek szerint a zenét hatékonyan felhasználhatjuk például tanuláshoz, vagy lelki problémák megoldásához. Hogy mit érdemes hallgatni különböző tevékenységekhez?

Az ideális zenék álmatlanság ellen:

Szimfóniák lassú tételei, Beethoven: Holdfény szonátája, Bach: csembaló darabjai, Schumann: Álmodozása, Gershwin: Nyáridőben, című darabok.

You must install Adobe Flash to view this content.

Baleset, sokk ellen

Feszültség oldásra olyan zenét lehet ajánlani, amelyet jól ismer és szeret a beteg.

Ravel: Bolerója, Mendelssohn: e-moll hegedűversenye, vagy a "Hair" című musicalből a "Let the Sunshine In" című szám segíthet abban, hogy ismét talpra álljon, maga is akarja a gyógyulást

You must install Adobe Flash to view this content.

Fejfájás, migrén ellen:

Mozart: 39. (Esz-dúr) szimfóniája és A-dúr zongoraversenye.

You must install Adobe Flash to view this content.

Torokfájásra legjobb az "m" hangot zümmögni

Igen ezek a komolyzenék, és általánban a kutatási erdeményekben ezeket jegyzik, de milyen hatással van ránk a könnyedebb műfaj?

Itt is csak meg kell találni a tevékenységhez megfelelő hangzásvilágot. A testépítők nagy része például azt vallja hogy fokozott teljesítménytnövekedést tudnak elérni edzéseik során ha
Metallica (régebbiek), Godsmack, Rob Zombie, AC/DC, DMX vagy 2Pac zenéit hallgatják. Tehát a fizikai teljesítmény növeléséhez kicsit pörgősebb és agresszívabb zenét érdemes hallgatni.

De mi a helyzet a tanulással, erre logikusnak tűnhet a nyugodtabb, halkabb lassabb háttérzene. Ez is használhat, de eredményesebb ha olyan zenét választunk ami nem zökkent ki még véletlenül sem. Nekem például Plasticman(Ritchie Hawtin) minimal zenéi tökéletesen megfelelnek tanuláshoz.

Meditációs zenék

Ha meditációs zenét keresel, próbálj mindig a saját ízlésed után menni. A neked való meditációs zene nem feltétlenül lassú. Van olyan akit sokkal jobban kikapcsol egy tempósabb ütemesebb hangzás, illetve jobban is fogod magad érezni ha nem erőlteted magadra azt amit tulajdonképpen nem is szeretsz hallgatni. Talán amit érdemes szem előtt tartani az az hogy nem legyen benne szöveg, mert az elvonja a figyelmed, illetve legyen monoton a hangzásvilága, sokkal jobban el tudsz mélyedni, ha nincs 15 másodpercenként egy effekt.Viszont érdekes hatásokat tud okozni pld. egy goa vagy egy ambient ha elektronikus zenékről beszélünk. A goa pedig nem arról ismert hogy nincs benne effekt:).

Persze ha te a lassú zenét szeeted akkor maradj meg a lassú zenéknél, A lényeg az hogy találd meg azt ami neked a legjobb!!!

Sign In