Weboldal gyorsítás 5 egyszerű lépésben

Most kapsz 5 tippet arra hogy milyen megközelítéssel állhatsz neki a weboldal gyorsítás folyamatának. Ha a időt spórolnál akkor válaszd a következő folyamatot: mérj, nézd meg a szervert és csak utána kezdj foglalkozni a weboldallal. Ha több időd is van olvass tovább…

1. Válassz mérőeszközt

Ahhoz hogy eredményt érhess el egy weboldal gyorsítás folyamatában, jó ha tudod mérni az eredményt. A legtöbb esetben az optimalizálási folyamat nem annyira látványos, sőt az is előfordulhat, hogy nem veszed észre a változást. A böngésződ gyorsítótára, az internetkapcsolatod aktuális terhelése, a weboldalt látogatók száma mind befolyásolják azt hogy mennyi jól teljesít a szerver.

Szóval szükséged lesz valami kapaszkodóra. Több szoftver létezik ami weboldal teljesítményének mérésére szolgál.

A legelterjedtebb a Google PageSpeed Insights nevű eszköze, viszont számtalan teljesítménytesztelő szoftvert találunk. Ilyenek a Pingdom, az Uptrends, a WebPageTest vagy a GTmetrix (és jónéhány egyéb alternatíva létezik még)

Jelen esetben az utolsó GTmetrixet javaslom. Talán nem az e lekönnyebben értelmezhető, de sok képessége van ami miatt a kedvenc eszközömmé vált.

Szóval az első teendőd, mielőtt bármit is csinálsz, teszteld a kiindulási állapotot a GTmetrix segítségével!

2. Mérd fel az aktuális forgalmat

A weboldal gyorsítás előtt tájékozódj arról hogy aktuálisan milyen terhelést kap a weboldal, hiszen sokmindenben segíthet ha felméred ezt az információt. A terhelést legegyszerűbben a Google Analytics segítségével mérheted fel (mármint, ha integrálva van az oldaladba).

Vizsgáld meg mennyien látoigatják, milyen forrásokból. Ez azért fontos, mert előfordulhat az, hogy azért esett vissza a weboldalad teljesítménye mert a napi 2-3 látogatásodból napi 50-100 lett akár azért mert felkapták a blogbejegyzésed a közösségi médiában, akár azért, mert valamilyen marketing kampány egyébként előnyös hatásaira nem volt felkészítve az oldal.

Ha ennek a tudatában vagy már nem is biztos hogy a többi lépésen nagyon gondolkdni kell, előfordulhat hogy egyszerűen csak egy erősebb szerverre lesz szükséged.

Hogyan mérheted ezt fel? A 3. pontból mindjárt kiderül.

3. Mérd fel a szerver képességeit

A weboldalt kiszolgáló szerver befolyása rendkívül nagy. A szervert többféleképpen is felmérheted. Ha cPanel vagy valamilyen más tárhelymenedzser alkalmazást kapsz a tárhelyszolgáltatódtól, könnyedén felmérheted a terhelést ha belépsz a felületre (pl. a cPanel felület oldalsávjában található Statistics blokkból)

Ha erre nincs lehetőséged, térj vissza a GTmetrixes mérésedhez és vizsgáld meg hogy a teszt során milyen eredményt ért el a TTFB mutató.

Mi az a TTFB?

Az első bájtig eltelt idő (TTFB), más néven szerver válaszidő, az az idő, amely alatt a böngésző megkapja az első bájtot válaszul a böngésző kérésére. A lassú TTFB negatívan befolyásolhatja a kezelőfelület erőforrásait, mivel előfordulhat, hogy a látogatók csak egy üres oldalt látnak, amíg a böngésző válaszra vár a szervertől.

Esetünkben arról informál hogy a webszerverre meddig kell várni, mire elkezdi küldeni az adatokat a látogató számítógépére. Ha ez az idő túl magas, azaz több másodperc akkor nem biztos hogy maga a weboldal optimalizálása segíteni fog a teljesítményproblémák elhárításában.

Tény hogy ez nem egyértelmű adat, hiszen az is előfordulhat hogy pont a weboldal egyik folyamata tart túl sokáig a szerveren, de az esetek többségében az derül ki hogy túl sokat kell várni a szerverre.

Ebben az esetben próbálkozz meg a szerver kapacitásának növelésével.

Hogy hogyan választhatsz megfelelő tárhelyet arról itt találsz egy kis információt.

4. Média

Szintén gyakori teljesítményproblémát okoznak a weboldal egyes médiaelemei. Túlméretezett képek, nem megfelelő fájlformátumok használata. Ezeket ellenőrziheted manuálisan (de a GTmetrix Waterfall jelentéséből is kiderülnek az ilyen típusú problémák:

  • Megfelelőek e a képek formátumai, a jpg tömörebb, talán az egyetlen ok ami miatt a png javasolt az a transzparens háttér.
  • Nincs e aránytalanul túlméretezve egy kép. Ha a weboldal 1920px-re van maximálusan optimalizálva nincs értelme a 5000px-es képeknek.
  • Sokat spórolhatsz ha a weboldalad videót valamilyen videómegosztó platformról, pl YouTuberól ágyazod be.

5. Gyorsítótár

Amikor a weboldalad elkezdi a felhasználónak összeállítani a weboldal egyes elemeit, elképzelhető, hogy több folyamat is lefut a háttérben, ami a szerver terhelését növelheti. Sokat spórolhatsz a teljesítményen akkor, ha a fix tartalmakat nem generáltatod le minden lekérésnél, hanem statikusan tárolod. A gyorsítótárazás terén több megoldás létezik, egészen a WordPress bővítményektől, a szerverszintű cache megoldásokig.

Összegzés

Garantáltan növekedni fog a teljesítményed akkor, ha a fenti 5 lépés elemeit végignézed és amit tudsz optimalizálsz.

Azt viszont nem tudom megjósolni milyen mértékben. Ezért az 1. pontban bevezetett mérési módszert pl. a GTmetrix méréseket rendszeresen ismételd, és figyeld mi változik az egyes lépések hatására. Ha segítséget szeretnél a weboldal betöltésének gyorsításában kattints!

weboldal betöltés gyorsítása

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .